Terapia uzależnień, czyli jak walczyć z nałogiem.
Data dodania: 2022-07-20 10:40:26
Serdecznie zapraszamy do udziału w nowym kursie!
Uzależnienie to zaburzenie polegające na powtarzającym się lub ciągłym zażywaniu substancji psychoaktywnej oraz konsekwencjami związanymi z zażywaniem. Warto pamiętać, że współcześnie wymieniane są również uzależnienia behawioralne, czyli uzależnienia od specyficznych czynności, takich jak hazard czy granie w gry.
Praca z uzależnionym pacjentem/klientem jest wymagająca, dlatego kluczowa w tym procesie jest ostrożnie i rzetelnie przeprowadzona diagnoza. Nie powinna ograniczać się wyłącznie do stwierdzenia obecności lub braku tego zaburzenia.
Sam proces diagnozowania, jeśli przeprowadzany jest przez kompetentną i empatyczną osobę z zachowaniem szacunku do pacjenta/klienta, stanowi już rodzaj interwencji - często zdarza się, że pacjent/klient nigdy wcześniej nie otrzymał wsparcia, uwagi przy jednoczesnym braku oceniania czy współczucia.
Kurs „Podstawy diagnozy i terapii uzależnień” powstał więc, by przybliżyć Wam problem, jakim jest uzależnienie, jego możliwe przyczyny, a także różne metody walki z nim, np. terapia w ujęciu poznawczo-behawioralnym, model Minnesota itd.
Kliknij w zdjęcie, aby przejść do strony kursu :)
Czego jeszcze dowie się Uczestnik kursu?
Z nowego kursu w Centrum Rozwoju Personalnego Uczestnik dowie się, m.in.:
- jakie są aktualne systemy klasyfikacyjne
- jak poszczególne nurty teoretyczne postrzegają uzależnienie
- jakie są objawy zespołu uzależnienia
- czym jest hipoteza samoleczenia
- czym jest język zmiany, a czym język podtrzymania
- na czym polega analiza funkcjonalna
- jak zachować się w sytuacji nawrotu
Do kogo kierowany jest kurs?
Kurs polecamy w szczególności:
- pracownikom społecznym,
- pracownikom środowiskowym,
- psychologom,
- psychoterapeutom,
- streetworkerom,
- partyworkerom.
Jaki jest szczegółowy plan szkolenia?
Moduł 1 Uzależnienia - diagnoza
1. Diagnoza i aktualne systemy klasyfikacyjne
2. Kryteria diagnostyczne zespołu uzależnienia w ICD-10
3. Kryteria diagnostyczne zespołu abstynencyjnego w ICD-10
4. Kryteria diagnostyczne używania szkodliwego w ICD-10
4.1. Zmiany w ICD-11
5. Narzędzia przydatne w procesie diagnozy
6. Studium przypadku – refleksja nad spełnieniem poszczególnych kryteriów
6.1. Skillstreaming, czyli metoda A. Goldsteina
6.2. Uczenie incydentalne
6.3. Historyjki społeczne
Moduł 2 Mechanizmy uzależnienia
1. Różnice indywidualne a uzależnienia
2. Uzależnienia w różnych nurtach teoretycznych
3. Zniekształcenia poznawcze oraz mechanizm iluzji i zaprzeczania
4. Mechanizm nałogowego regulowania emocji
5. Mechanizm rozpraszania i rozdwajania Ja
6. Studium przypadku
Moduł 3 Dialog motywujący w leczeniu uzależnień
1. Czym jest dialog motywujący?
2. Duch dialogu motywującego
3. Techniki dialogu motywującego
4. Procesy dialogu motywującego
Moduł 4 Modele i programy leczenia uzależnień
1. Model Minnesota
2. Terapia w ujęciu poznawczo-behawioralnym
3. Modele zapobiegania nawrotom
4. Integracyjne modele terapii uzależnień
5. Opisy terapii w różnych ośrodkach
Moduł 5 Praktyka pracy z osobą uzależnioną
(w oparciu o kokaina podręcznik i integracyjną terapię uzależnień)
1. Transteoretyczny model zmiany
2. Uniwersalny plan terapii
Zapraszamy do udziału w najnowszym kursie!