Projektowanie treningów poznawczych - czy pamięć można wyćwiczyć?
Data dodania: 2021-06-16 13:37:00Czy spotkałeś się kiedyś z takim zagadnieniem, jak trening pamięci? Czy wiesz, że pamięć jest jedną z funkcji poznawczych ludzkiego umysłu? Codziennie dociera do nas tysiąc różnych informacji i coraz częściej zdarza się, że zapominamy o najważniejszych z nich. Okazuje się, że nasza pamięć działa podobnie jak mięśnie – tylko systematyczny „ruch” sprawi, że będzie ona w doskonałej kondycji. W taki sposób zachowują się również inne funkcje poznawcze: spostrzeganie, uwaga i rozumowanie. Najnowszy kurs "Projektowanie treningów poznawczych w grupach osób w wieku senioralnym" porusza te ważne zagadnienia i odpowiada na pytania o zasady skutecznego konstruownia i prowadzenia treningów pamięci dla seniorów.
Trening pamięci należy do grupy treningów poznawczych, mających na celu wspomaganie funkcjonowania poznawczego u wszystkich grup wiekowych, jednak ich wyjątkową popularność zauważa się wśród seniorów. Ta grupa wiekowa jest szczególnie narażona na pogorszenie funkcji poznawczych, będące wynikiem procesu starzenia się i występowania zmian chorobowych.
Funkcjonowanie poznawcze można wspomóc, wykorzystując odpowiednie, już istniejące lub stworzone przez nas strategie i techniki. To właśnie im został poświęcony kurs „Projektowanie treningów poznawczych w grupach osób w wieku senioralnym”.
DO KOGO KIEROWANY JEST KURS?
Kurs „Projektowanie treningów poznawczych w grupach osób w wieku senioralnym” kierowany jest przede wszystkim do:
- osób, prowadzących indywidualne i grupowe treningi funkcji poznawczych,
- osób, zajmujących się opieką nad osobami w wieku podeszłym,
- wszystkich zainteresowanych tematyką i skutecznością treningów poznawczych oraz możliwościami wspierania własnego funkcjonowania poznawczego.
JAKIE SĄ KORZYŚCI Z UKOŃCZENIA KURSU?
Kończąc kurs poznasz:
- strategie i techniki poznawcze, które będziesz mógł wykorzystać w pracy z osobami starszymi,
- neurobiologiczne podstawy funkcjonowania poznawczego, dzięki czemu lepiej zrozumiesz wpływ wykorzystywanych technik,
- sposób na zaprojektowanie własnego treningu poznawczego, dzięki któremu urozmaicisz swoją współpracę z osobami starszymi,
- sposób na dostosowanie ćwiczeń i technik do potrzeb konkretnej grupy, dzięki czemu zwiększysz efektywność swoich treningów.
JAKI JEST SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SZKOLENIA?
Moduł 1. Procesy poznawcze – charakterystyka i podstawy neurobiologiczne
Zapisz się!
Funkcjonowanie poznawcze można wspomóc, wykorzystując odpowiednie, już istniejące lub stworzone przez nas strategie i techniki. To właśnie im został poświęcony kurs „Projektowanie treningów poznawczych w grupach osób w wieku senioralnym”.
DO KOGO KIEROWANY JEST KURS?
Kurs „Projektowanie treningów poznawczych w grupach osób w wieku senioralnym” kierowany jest przede wszystkim do:
- osób, prowadzących indywidualne i grupowe treningi funkcji poznawczych,
- osób, zajmujących się opieką nad osobami w wieku podeszłym,
- wszystkich zainteresowanych tematyką i skutecznością treningów poznawczych oraz możliwościami wspierania własnego funkcjonowania poznawczego.
JAKIE SĄ KORZYŚCI Z UKOŃCZENIA KURSU?
Kończąc kurs poznasz:
- strategie i techniki poznawcze, które będziesz mógł wykorzystać w pracy z osobami starszymi,
- neurobiologiczne podstawy funkcjonowania poznawczego, dzięki czemu lepiej zrozumiesz wpływ wykorzystywanych technik,
- sposób na zaprojektowanie własnego treningu poznawczego, dzięki któremu urozmaicisz swoją współpracę z osobami starszymi,
- sposób na dostosowanie ćwiczeń i technik do potrzeb konkretnej grupy, dzięki czemu zwiększysz efektywność swoich treningów.
JAKI JEST SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SZKOLENIA?
Moduł 1. Procesy poznawcze – charakterystyka i podstawy neurobiologiczne
- Neurobiologiczne podstawy funkcjonowania poznawczego
1.1. Neurony i przewodzenie informacji
1.2. Plastyczność układu nerwowego - Procesy poznawcze
2.1. Procesy poznawcze
2.2. Kontrola poznawcza
2.3. Pamięć - Starzenie się w wymiarze funkcjonowania poznawczego
- Problemy w funkcjonowaniu poznawczym, które wymagają konsultacji ze specjalistą
- Charakterystyka treningów poznawczych
- Rodzaje treningów poznawczych
- Skuteczność treningów poznawczych
3.1. Kiedy trening jest skuteczny?
3.2. Metodologia badań
3.3. Wnioski z badań
- Zasady skutecznej edukacji
- Projektowanie treningu funkcji poznawczych
2.1. Analiza potrzeb treningowych
2.2. Określenie celów treningu
2.3. Planowanie treści i formy treningu
2.4. Organizacja treningu
2.5. Przeprowadzenie treningu
2.5.1. Specyfika pracy z osobami starszymi
2.6. Ocena treningu
- Znaczenie edukacji w zakresie zasad funkcjonowania i wspomagania procesów poznawczych
- Przykładowe strategie poznawcze dotyczące uczenia się i pamięci
2.1. Koncentracja uwagi
2.2. Organizowanie informacji
2.3. Przerwy w nauce
2.4. Efekt wyższości obrazu
2.5. Pobudzenie emocjonalne - Wpływ trybu życia na funkcjonowanie poznawcze
3.1. Aktywność fizyczna
3.2. Stres
3.3. Sen
3.4. Dieta
- Ćwiczenia integracyjne
1.1. Łańcuszek imion
1.2. Wyklaskiwanie imion - Ćwiczenia aktywizujące
- Ćwiczenia uwagi
3.1. Odnajdywanie elementów
3.2. Odnajdywanie różnic
3.3. Przerysowywanie wzorów z pamięci
3.4. Wymienianie naprzemienne
3.5. Ciąg liczb z brakującymi elementami
3.6. Łamigłówki słowne - Ćwiczenia relaksacyjne
4.1. Relaksacja Jacobsona - Gry i zabawy
5.1. Państwa – Miasta
5.2. Bingo
5.3. Memo/Memory
- Czym są techniki wspomagania pamięci
- Mnemotechniki
2.1. Akronimy
2.2. Metoda pierwszych liter
2.3. Wierszyki i rymowanki
2.4. Łańcuchowa metoda skojarzeń - Techniki zapamiętywania informacji określonego typu
3.1. Nazwiska i twarze
3.2. Słowa z języka obcego - Gdzie szukać inspiracji?
- Stereotypizacja i ageizm
- Specyfika pracy z osobami starszymi
2.1. Wyznaczanie granic
2.2. Infantylizacja
2.3. Tłumaczenie na przykładach
2.4. Wprowadzenie złożonych technik
2.5. Rywalizacja indywidualna i ocenianie
Zapisz się!