Kursy online, elearning, szkolenia e-learningowe, kursy przez Internet - Centrum Rozwoju Personalnego

Aktualności

Projektowanie treningów poznawczych - czy pamięć można wyćwiczyć?

Data dodania: 2021-06-16 13:37:00



Czy spotkałeś się kiedyś z takim zagadnieniem, jak trening pamięci? Czy wiesz, że pamięć jest jedną z funkcji poznawczych ludzkiego umysłu? Codziennie dociera do nas tysiąc różnych informacji i coraz częściej zdarza się, że zapominamy o najważniejszych z nich. Okazuje się, że nasza pamięć działa podobnie jak mięśnie – tylko systematyczny „ruch” sprawi, że będzie ona w doskonałej kondycji. W taki sposób zachowują się również inne funkcje poznawcze: spostrzeganie, uwaga i rozumowanie. Najnowszy kurs "Projektowanie treningów poznawczych w grupach osób w wieku senioralnym" porusza te ważne zagadnienia i odpowiada na pytania o zasady skutecznego konstruownia i prowadzenia treningów pamięci dla seniorów.

Trening pamięci należy do grupy treningów poznawczych, mających na celu wspomaganie funkcjonowania poznawczego u wszystkich grup wiekowych, jednak ich wyjątkową popularność zauważa się wśród seniorów. Ta grupa wiekowa jest szczególnie narażona na pogorszenie funkcji poznawczych, będące wynikiem procesu starzenia się i występowania zmian chorobowych.

Funkcjonowanie poznawcze można wspomóc, wykorzystując odpowiednie, już istniejące lub stworzone przez nas strategie i techniki. To właśnie im został poświęcony kurs „Projektowanie treningów poznawczych  w grupach osób w wieku senioralnym”.

DO KOGO KIEROWANY JEST KURS?

Kurs „Projektowanie treningów poznawczych w grupach osób w wieku senioralnym” kierowany jest przede wszystkim do:
- osób, prowadzących indywidualne i grupowe treningi funkcji poznawczych,
- osób, zajmujących się opieką nad osobami w wieku podeszłym,
- wszystkich zainteresowanych tematyką i skutecznością treningów poznawczych oraz możliwościami wspierania własnego funkcjonowania poznawczego.

JAKIE SĄ KORZYŚCI Z UKOŃCZENIA KURSU?

Kończąc kurs poznasz:

- strategie i techniki poznawcze, które będziesz mógł wykorzystać w pracy z osobami starszymi,
- neurobiologiczne podstawy funkcjonowania poznawczego, dzięki czemu lepiej zrozumiesz wpływ wykorzystywanych technik,
- sposób na zaprojektowanie własnego treningu poznawczego, dzięki któremu urozmaicisz swoją współpracę z osobami starszymi,
- sposób na dostosowanie ćwiczeń i technik do potrzeb konkretnej grupy, dzięki czemu zwiększysz efektywność swoich treningów.

JAKI JEST SZCZEGÓŁOWY PROGRAM SZKOLENIA?

Moduł 1. Procesy poznawcze – charakterystyka i podstawy neurobiologiczne
  1. Neurobiologiczne podstawy funkcjonowania poznawczego
    1.1. Neurony i przewodzenie informacji
    1.2. Plastyczność układu nerwowego
  2. Procesy poznawcze
    2.1. Procesy poznawcze
    2.2. Kontrola poznawcza
    2.3. Pamięć
  3. Starzenie się w wymiarze funkcjonowania poznawczego
  4. Problemy w funkcjonowaniu poznawczym, które wymagają konsultacji ze specjalistą
Moduł 2. Czym są treningi poznawcze
  1. Charakterystyka treningów poznawczych
  2. Rodzaje treningów poznawczych
  3. Skuteczność treningów poznawczych
    3.1. Kiedy trening jest skuteczny?
    3.2. Metodologia badań
    3.3. Wnioski z badań
Moduł 3. Jak zaprojektować i przeprowadzić trening poznawczy
  1. Zasady skutecznej edukacji
  2. Projektowanie treningu funkcji poznawczych
    2.1. Analiza potrzeb treningowych
    2.2. Określenie celów treningu
    2.3. Planowanie treści i formy treningu
    2.4. Organizacja treningu
    2.5. Przeprowadzenie treningu
    2.5.1. Specyfika pracy z osobami starszymi
    2.6. Ocena treningu
Moduł 4. Wiedza przekazywana w ramach treningu
  1. Znaczenie edukacji w zakresie zasad funkcjonowania i wspomagania procesów poznawczych
  2. Przykładowe strategie poznawcze dotyczące uczenia się i pamięci
    2.1. Koncentracja uwagi
    2.2. Organizowanie informacji
    2.3. Przerwy w nauce
    2.4. Efekt wyższości obrazu
    2.5. Pobudzenie emocjonalne
  3. Wpływ trybu życia na funkcjonowanie poznawcze
    3.1. Aktywność fizyczna
    3.2. Stres
    3.3. Sen
    3.4. Dieta
Moduł 5. Przykładowe ćwiczenia
  1. Ćwiczenia integracyjne
    1.1. Łańcuszek imion
    1.2. Wyklaskiwanie imion
  2. Ćwiczenia aktywizujące
  3. Ćwiczenia uwagi
    3.1. Odnajdywanie elementów
    3.2. Odnajdywanie różnic
    3.3. Przerysowywanie wzorów z pamięci
    3.4. Wymienianie naprzemienne
    3.5. Ciąg liczb z brakującymi elementami
    3.6. Łamigłówki słowne
  4. Ćwiczenia relaksacyjne
    4.1. Relaksacja Jacobsona
  5. Gry i zabawy
    5.1. Państwa – Miasta
    5.2. Bingo
    5.3. Memo/Memory
Moduł 6. Przykładowe techniki wspomagania pamięci
  1. Czym są techniki wspomagania pamięci
  2. Mnemotechniki
    2.1. Akronimy
    2.2. Metoda pierwszych liter
    2.3. Wierszyki  i rymowanki
    2.4. Łańcuchowa metoda skojarzeń
  3. Techniki zapamiętywania informacji określonego typu
    3.1. Nazwiska i twarze
    3.2. Słowa z języka obcego
  4. Gdzie szukać inspiracji?
Moduł 7. Specyfika pracy z osobami starszymi
  1. Stereotypizacja i ageizm
  2. Specyfika pracy z osobami starszymi
    2.1. Wyznaczanie granic
    2.2. Infantylizacja
    2.3. Tłumaczenie na przykładach
    2.4. Wprowadzenie złożonych technik
    2.5. Rywalizacja indywidualna i ocenianie

Zapisz się!
 

    Na stronach internetowych Centrum Rozwoju Personalnego we Wrocławiu stosowane są pliki "cookies" zgodnie z Polityką prywatności.