Kursy online, elearning, szkolenia e-learningowe, kursy przez Internet - Centrum Rozwoju Personalnego

Aktualności

Czy szczęścia można się nauczyć?

Data dodania: 2021-03-29 12:56:27



W ostatnich latach tematyka szczęścia podbija świat nauki. Dzięki pracy naukowców reprezentujących różne dziedziny i podejścia, mamy już całkiem niezłe pojęcie o tym, co prowadzi do udanego i przyjemnego życia. Przełomem w myśleniu o tym najważniejszym życiowym zagadnieniu było odkrycie, że szczęście nie jest ściśle powiązane z dochodami, dobrami materialnymi ani też cechami demograficznymi. Zmiana sposobu myślenia o szczęściu zapoczątkowała prawdziwy wysyp teorii na temat tego, czym jest owo szczęście oraz praktycznych sposobów na jego osiąganie. Okazało się bowiem, że w znacznym stopniu poczucie bycia szczęśliwym zależy od nas samych i podejmowanych przez nas działań.


I tu, wchodzimy my, z naszym kursem skoncentrowanym na szczęściu wink

Co w tej chwili myślisz?
Zgadnijmy… Twoje myśli są mniej więcej takie:

 

  • Czy nie ma już lepszych tematów na kurs?
  • Czy jest sens zajmować się szczęściem, skoro od wieków ludzie nawet nie potrafią wypracować jednej jego definicji?
  • Szczęścia nie da się zmierzyć, więc o czym w ogóle jest ten kurs?
  • Co mi da wiedza o szczęściu, przecież nie sprawi, że nagle zacznę być szczęśliwy człowiekiem?
Skąd wiemy, co w Twojej głowie siedzi?
Cóż, też tak myśleliśmy, zanim pojawiła się propozycja kursu o szczęściu.

 
W innych e-szkoleniach Centrum Rozwoju Personalnego we Wrocławiu spotkaliśmy się już z odniesieniami do psychologii pozytywnej, u podłoża której znajdują się przecież dobrostan i pomyślność – ba, w całości nawet - jest jej poświęcony kurs „Psychologia pozytywna w edukacji”. W innych pozycjach z kategorii psychologia i rozwój osobisty, po które chętnie sięgają uczestnicy („Trening rozwoju osobistego”, „Mindfulness – trening uważności”, „Zarządzanie stresem”), trafialiśmy na badaczy zajmujących się na poważnie teoriami szczęścia, takich jak Barbara L. Fredrickson, Sonja Lyubomirsky, Ed Diener czy Mihály Csíkszentmihályi. Mieliśmy też świadomość rosnącej popularności tego trudnego do uchwycenia zjawiska w innych obok psychologii dziedzinach: naukach o zdrowiu, pedagogice, zarządzaniu czy socjologii. Mimo to, kurs o szczęściu wydawał się nieco nieuzasadniony, zwłaszcza, kiedy rozważaliśmy potencjalne efekty kształcenia. Czego konkretnie miałby dotyczyć i jakie korzyści dla uczestników przynosić?
 
Na końcu jest zadowolenie.


Dopiero z czasem zrozumieliśmy, że takie stawianie sprawy - niewychodzenie poza schemat - jest ograniczające. Że przecież szczęście jest jednym z najważniejszych życiowych zagadnień - każdy człowiek niezależnie od tego, czym się zajmuje i skąd pochodzi, pragnie być szczęśliwym. Że na końcu, zależy nam przecież tylko na jednym, na jakości życia i poczuciu zadowolenia naszych uczestników. A więc, skoro jest wiedza o szczęściu poparta naukowymi badaniami, która może pomóc uczestnikom w podejmowaniu decyzji przybliżających szczęście, to czemu mielibyśmy z niej nie skorzystać.
 
Dodatkowo okazało się, że kursy o zadowoleniu z życia, dobrostanie i poczuciu szczęścia w szerokim świecie są już dostępne. Debiutujący w 2018 r. kurs „Psychologia i dobre życie” do tej pory cieszy się największą popularnością w ponad 300-letniej historii uniwersytetu Yale – najbardziej prestiżowej uczelni na świecie. Jego popularność była tak duża, że uruchomiono go także w wersji otwartej, online, co w czasach pandemii okazało się strzałem w dziesiątkę. Do tej pory wzięły w nim udział niemal 3 miliony osób. W tym trudnym czasie spokój, pomyślność i szczęśliwość to zjawiska deficytowe, kursy o szczęściu trochę je przybliżają.
,
Oczywiście nie jest to takie proste. Nie wystarczy zapisać się na kurs, aby poczuć się spełnionym i szczęśliwym człowiekiem. Są jednak pewne założenia naukowe mówiące o szczęściu, które wato wprowadzić do swojego życia, aby stało się ono spokojniejsze, bardziej spełnione, lepsze. Jednym z celów naszego kursu jest dostarczenie uczestnikom wiedzy na temat owych założeń, ale także motywowanie ich do korzystania z tych koncepcji w swoim życiu. Kurs ma też otwierać pole do dyskusji na temat szczęścia, tego co do niego prowadzi, i co na nie wpływa.

Czego konkretnie dowiem się z kursu, i co mi to da?

Z licznych publikacji naukowych jasno wynika, że szczęśliwszym wiedzie siępo prostu lepiej - nawiązują lepsze relacje interpersonalne, cieszą się lepszym zdrowiem i dłuższym życiem, wyższymi zarobkami oraz sukcesami zawodowymi — dokładnie z tego powodu, że są szczęśliwi. O życiową pomyślność zabiegają niemal wszyscy. Sami możemy to obserwować, od kiedy zajmujemy się kursami online. Ludzie uczą się z nami z różnych pobudek: chcą nabyć nowe umiejętności, przebranżowić się, a czasem po prostu zdobyć wartościowe zaświadczenie o ukończeniu kursu. Jesteśmy przekonani, że wszystkie te osoby dążą po prostu do szczęścia i chcą wieść dobre życie. Samorozwój, poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności to takie działania, które dają poczucie zadowolenia z siebie, a to już krok przybliżający do szczęścia.

Ale takich kroków przybliżających szczęście jest więcej. Bardzo często nie zdajemy sobie z tego sprawy. Nie wierzymy też, że sami możemy powolutku, krok za kroczkiem do szczęścia dążyć, wcale za nim nie goniąc. I o tym m.in. jest właśnie nasz kurs. Autorka przedstawia nawyki, proste czynności i praktyki, które mogą prowadzić do ogólnego wzrostu dobrostanu. Są to: pełne wdzięczności i optymizmu spoglądanie na codzienne doświad­czenia, podejmowanie wyzwań, praca na zasobach czy współtworzenie sieci społecznych. Na teorii się nie kończy. Kurs został wzbogacony o  kilkanaście ciekawych ćwiczeń, dzięki którym będziesz mógł wprawić się w stosowaniu na co dzień wszystkich zalecanych praktyk.

Z drugiej strony, wielu z nas wydaje się, że szczęście jest czymś tak indywidualnym, że nie ma mowy o jakiś schematach, które miałyby zastosowanie w każdym przypadku lub przynajmniej w większości przypadków. To półprawda. Szczęście jest czymś indywidualnym, ale to, że nie da się go zoperacjonalizować, nie jest do końca zgodne z rzeczywistością

Zdziwiony? To powiemy Ci więcej.

W trakcie kursu uczucie zdziwienia, a może i olśnienia będzie Ci towarzyszyć wielokrotnie. Zwłaszcza w momentach, w których autorka opisuje błędne przekonania na temat szczęścia i obala popularne wśród wielu osób mity i koncepcje na jego temat. Nawet tak spektakularne wydarzenia jak wygrana na loterii dużych pieniędzy nie gwarantują poczucia szczęścia i spełnienia. Naukowcy odkryli, że nasz wrodzony potencjał genetyczny wyznacza pewien stały poziom odczuwanej szczęśliwości. Ten poziom nazywany jest atraktorem szczęścia. Jeśli atraktor jest na niskim poziomie, nawet miliony monet go nie podniosą.

Co jeśli mój atraktor szczęścia jest niewielki? Czy już nigdy nie będę szczęśliwy?

Spokojnie! Gdyby tak było, kursy o szczęściu, cała psychologia pozytywna nie miałyby sensu. Naukowcy zbadali, że za połowę naszego poczucia szczęścia odpowiadają dwa elementy - 10 proc. zależy od warunków życiowych, a aż 40 proc.  – od podejmowanych przez nas działań. Na szczęściesmileypoczucie szczęścia możemy w sobie budować!A tak to już jest, że aby coś zbudować, trzeba posiadać odpowiedni materiał. Możemy powiedzieć tak: tym materiałem są Twoje własne zasoby, które dzięki temu kursowi odkryjesz lub bardziej docenisz ich możliwości. Można też powiedzieć, że pożądanym materiałem budulcowym jest sam kurs!

I jak, dalej tkwisz w przekonaniu, że kurs o poczuciu szczęścia na niewiele Ci się przyda?
 
Już prawie Cię przekonaliśmy, ale chcesz wiedzieć trochę więcej o samym kursie?
Proszę bardzo!


Oto plan kursu.
 

MODUŁ 1
Rozumienie szczęścia i dobrostanu psychicznego

Na samym początku, poznasz kilka definicji szczęścia w ujęciu filozoficznym i psy­chologicznym. Ta wiedza, to Twój bilet na niezwykłą podróż tropem własnego, auten­tycznego rozumienia szczęścia i dobrostanu. Dowiesz się, co może stanowić punktu wyjścia do owych poszukiwań Z tego etapu podróży z doświadczonym przewodnikiem wrócisz bardziej świadomy tego, czym jest dla Ciebie szczęście. Przeczytaj raz jeszcze: czym jest dla Ciebie szczęście. To podstawa, bez której dalsze etapy podróży nie byłyby możliwe.

Spis zagadnień modułu:
1. Klasyczne teorie szczęścia
2. Obiektywne i subiektywne ujęcia szczęścia w psychologii
3. Teorie psychologii pozytywnej
4. Pojęcia szczęścia obiektywne i subiektywne – pojmowanie szczęści a w różnych kulturach
5. Indywidualna definicja szczęścia
6. Krytyka psychologii pozytywnej
7. Związek poczucia szczęścia z poczuciem sensu i zdrowiem
8. Wprowadzenie do definiowania i odnajdywania szczęścia w różnych obszarach życia

MODUŁ 2
Emocje a poczucie szczęścia
 
Drugi etap podróży to emocje. Dowiesz się, jaki jest związek pomiędzy emocjami pozytywnymi a szczęściem autentycznym. W jaki sposób przeżycia, które wzbudzają emocje pozytywne, sprawiają, że emocje negatywne szybko znikają? Dla funkcjonowania i wzmacniania pozytywnej emocjonalności pomocne jest ćwiczenie wdzięczności, a także współodczuwania, z sobą i innymi. Pełen wdzięczności i współodczuwania wkroczy w kolejny etap wyprawie ku szczęściu.
 
Spis zagadnień modułu:
1. Rola emocji pozytywnych – teoria Susan Folkman
2. Wzmacnianie emocji pozytywnych – teoria Barbary L. Fredrickson
2.1. Zasady pozytywności
2.2. P ostanowienia noworoczne – mechanizm zmiany i wzmocnienie pozytywne
2.3. Wzmacnianie pozytywnych emocji w pracy z ciałem – zadania praktyczne
  2.3.1. Praca z oddechem
  2.3.2. Ćwiczenie medytacji
2.4. Ćwiczenie wdzięczności
2.5. W spółodczuwanie z samym sobą

MODUŁ 3
Flow – teoria przepływu M. Csikszentmihalyego

Jesteś na półmetku podróży. Na tym etapie poznasz warunki, charakterystykę i wyzwania dla doświadczania przepływu oraz korzyści z odczuwania flow.  Być może, lektura tak Cię pochłonie, że zapomnisz o upływającym czasie. Być może odczujesz flow na własnej skórze – będzie to najlepsza pamiątka z podróży ku szczęściu.
 
Spis zagadnień modułu:
1. Teoria przepływu i jej założenia
 1.1. Warunki doświadczania przepływu
 1.2. Korzyści z odczuwania stanu przepływu
 1.3. Wyzwania i zagrożenia dla odczuwania przepływu
2. Sposoby odnajdywania pasji oraz satysfakcji w codziennym życiu
 2.1. Ćwiczenie uważności
3. Rozpoznawanie obszarów, w których można doświadczać przepływu
 3.1. Odnajdywanie swojej pasji
 3.2. Aktywności fizyczne, w których można doświadczyć przepływu
 3.3. Technika Pomodoro
 3.4. Muzyka i taniec

MODUŁ 4
Korzystanie z zasobów

W tym miejscu krzyżują się drogi koncepcji poczucia szczęścia oraz posiadanych zasobów osobistych. Przekonasz się, jaka jest ich wzajemna zależność i zrozumiesz, że postrzeganie własnej sytuacji życiowej ma decydujący wpływ na poziom zadowolenia i satysfakcji. Odkryjesz swoje zasoby, a ich świadomość podniesie Twoje poczucie pewności siebie oraz poczucie sprawczości, bez których nie sposób budować szczęścia.
 
Spis zagadnień modułu:
1. Rodzaje zasobów, ćwiczenie zdolności wykorzystywania zasobów
 1.1. Teoria zachowania zasobów Hobfolla
 1.2. Zasoby społeczne – relacje z innymi
 1.3. Wsparcie społeczne według Heleny Sęk
 1.4. Ćwiczenia w rozpozna waniu istniejących zasobów
2. Wykorzystanie zasobów
 2.1. Wykorzystanie zasobów w radzeniu sobie w sytuacjach trudnych
 2.2. Wykorzystanie zasobów w celach rozwojowych
 2.3. Utrzymanie zasobów, rola emocji pozytywnych
 2.4. Pomaganie innym
3. Tworzenie nowych zasobów – ćwiczenia

MODUŁ 5
Budowanie postawy otwartej na doświadczenia

O szczęściu wiesz już bardzo dużo. Jesteś gotowy, aby odbyć ostatni, bardzo ważny etap podróży. To właśnie teraz jasno określisz swoje potrzeby. Zrozumiesz, że otwartość na nowe doświadczenia i wyzwania, ciekawość świata i drugiego człowieka, a także uważność sprawiają, że czujesz się szczęśliwy. W tym miejscu będziesz miał okazję popracować w obszarach związanych z tworzeniem pozytyw­nego obrazu siebie i otwartości na doświadczenie – poczucia koherencji, a także działań podtrzy­mujących pozytywną emocjonalność i relacje, tak aby poczucie szczęścia, do którego dotarłeś było czymś stałym i nie opuszczało Cię tuż po ukończeniu kursu.
 

Spis modułu
1. Działania budujące szczęście – Son ya Lyubomirsky
2. Budowanie kompetentnego oraz pozytywnego obrazu siebie, otwartości na doświadczenie oraz innych
3. Budowanie poczucia koherencji
4. Teoria i terapia Balinta

Przekonany? Na co czekasz, zapisz się na kurs!
 

    Na stronach internetowych Centrum Rozwoju Personalnego we Wrocławiu stosowane są pliki "cookies" zgodnie z Polityką prywatności.